Home > Projecten in Roemenië > Beschermd wonen in Sfântu Gheorghe

Beschermd wonen in Sfântu Gheorghe

Ds. Peter Makkai heeft het initiatief genomen voor de bouw van een unieke woongemeenschap voor mensen met een beperking in Sfântu Gheorghe. Hij wil deze mensen een plek bieden waar ze, onder begeleiding, zelfstandig kunnen wonen. Er worden 16 appartementen in gerealiseerd. Naast deze appartementen komen
er nog gezamenlijke ruimten en kantoren op de begane grond. De bouw is begonnen in september 2019. Stichting COEN heeft zich als doel gesteld om één appartement te bekostigen, wat gelukt is. Mede ten gevolge van de Coronapandemie en stijgende materiaal prijzen, is de bouw enigszins gestagneerd, maar het casco is inmiddels gerealiseerd (zie de foto).

De Europese Unie heeft een fonds ter beschikking gesteld, waarmee 80% van de kosten voor de afbouw van het complex betaald kunnen worden. De overige kosten (20% = € 100.000, -), dienen zelf betaald te worden. Peter Makkai heeft hiervoor meerdere stichtingen benaderd om hierbij te ondersteunen. Voor de afbouw van het complex hoopt stichting COEN de elektricteitsinstallatie te bekostigen; dit betreft een bedrag van ongeveer € 21.000, -. Onder andere de potgrondactie van dit jaar wordt ervoor gebruikt.