Home > Projecten in Roemenië > 2009 - Gemeenschapshuis in Cernatul de Sus

• Periode            : 2009 - 2010
  • Omschrijving  : bouw van multifunctioneel centrum
  • Locatie            : Nep-haz in Cernatul de Sus , provincie Covasna

Stichting Coen heeft een filmhuis van het regime van Ceausescu  door een aannemer  laten ombouwen tot een multifunctioneel  centrum voor de omgeving. Het eigendomsrecht op dit gebouw was van de Hongaars Gereformeerde kerk. Ceaucescu  pikte veel van deze gebouwen in om propaganda te maken voor zijn regime. Toen  de dictator in 1989 / 1990 verdween, hadden de kerken en particulieren het probleem dat eigendommen in zwaar verwaarloosde staat werden terug gegeven. Zo ook het gebouw in Cernat. In 2005 kreeg de stichting Coen een brief in het Nederlands van ds en mevr. Szocs met het verzoek of wij hun wilden helpen. Dit vonden wij heel bijzonder. Omdat wij als stichting in datzelfde najaar door de Hongaars Gereformeerde kerk in Roemenie werden beloond met een diaconale onderscheiding , hebben we de afspraak met dominee Szocs gemaakt hen te ontmoeten . We wilden weten wat hun plannen waren en de tekeningen, foto’s en de kostenbegroting zien.

Deze ontmoeting heeft geresulteerd in een groot project wat uiteindelijk in november  2008  feestelijk in gebruik is genomen. De totale kosten bedroegen € 140.000 waarvan €  67.000 gesubsidieerd werd door de NCDO. Het NCDO is een organisatie van het ministerie van buitenlandse zaken in Nederland. In dit gemeenschapshuis staat bijvoorbeeld het oude interieur van de Schakel; tafels met groene stoelen. Verder heel veel meubels uit de Sinai-kliniek uit Amersfoort. Er is een tandarts in dit huis , een internetcafé, een grote zaal, een bibliotheek, een gaarkeuken voor de allerarmsten, naschoolse kinderopvang, bruiloften worden hier gevierd, enz. Ook worden er regionale vergaderingen en congressen gehouden. Op verzoek van Coen is zelfs de asfaltweg tot voorbij dit Nep-haz doorgetrokken. De uitstraling van zo’n gebouw is niet alleen goed voor dit kleine dorp, maar voor de hele regio. We zijn na de opening van dit project al twee keer teruggaan om te kijken of het aan de verwachtingen voldeed. Ds. Szocs en zijn vrouw Ilona  hebben de mogelijkheden  inderdaad  goed gezien . Een uitstekend project.