Home > Nieuws > Beëindiging

Beëindiging

Met een mix van emoties delen wij als bestuur van stichting Commissie Oost Europa Nijkerk een belangrijk bericht met u allen. Tijdens een ingelaste bestuursvergadering hebben wij als bestuur met pijn in ons hart besloten om onze activiteiten dit jaar af te bouwen en uiteindelijk te stoppen als stichting.

Dit besluit is een gevolg van een onvoorziene omstandigheid die onze hoofdactiviteit, het transporteren van tweedehandskleding naar Roemenië, heeft ondermijnd. Helaas wordt deze kleding niet langer geaccepteerd door de Roemeense douane. Hierdoor zijn inmiddels diverse kledingtransporten van andere stichtingen teruggestuurd naar Nederland. De gevolgen van deze ontwikkeling zijn verstrekkend, met de noodgedwongen sluiting van de winkels van onze partner Stichting Diakonia in Roemenië als triest resultaat. Dit heeft niet alleen geleid tot verminderde inkomsten voor stichting Diakonia, maar ook tot het verlies van werk voor zeven minder begaafde medewerkers die daar werkzaam waren.

Dit besluit valt ons zwaar, vooral omdat we na ruim 30 jaar niet langer in staat zijn om onze medemens in Roemenië te voorzien van tweedehands kleding, waarvan velen afhankelijk waren.

Dit is echter niet de enige reden om als stichting volledig te stoppen. Vanwege meerdere omstandigheden lijkt dit het juiste moment om als stichting COEN te stoppen. De afgelopen tijd werden er meerdere deuren gesloten en gingen er geen nieuwe open ten aanzien van stichting COEN.

Al enige jaren is het bestuur niet voltallig. Daarbij is het vanwege de persoonlijke omstandigheden van de huidige bestuursleden lastig om verdere continuïteit te bieden.

Ook het feit dat enkele projecten waarbij wij langdurig betrokken zijn geweest nu in afrondende fase zijn, maakt dit het juiste moment om als stichting te stoppen.

Desalniettemin willen we benadrukken dat we vastbesloten zijn om onze lopende verplichtingen na te komen en dit jaar nog enkele doelen in Roemenië te ondersteunen met behulp van onze reserves.

Per direct zal de kledinginzameling stoppen. Het is vanaf heden niet meer mogelijk om uw kleding tijdens de periodieke inzamelingen in te leveren. Ook het inleveren bij de welbekende woningen van onze vrijwilligers is niet meer mogelijk.

De acties die jaarlijks door stichting COEN georganiseerd worden, zullen vanaf heden geen plaats meer vinden. De jaarlijkse potgrondactie zal voortgezet worden door  Young Nijkerk Together. Het doel zal nog nader bepaald worden.

Het werk van Stichting COEN werd Nijkerk breed gedragen. We willen u danken voor uw steun en betrokkenheid. Zonder uw betrokkenheid en vrijgevigheid zouden we niet zo ver zijn gekomen. Samen hebben we vele mensen en projecten in Roemenië kunnen ondersteunen.

Stichting COEN stopt
Helaas stop stichting COEN