Home > Coen activiteiten > Boerenmaandag markt

Boerenmaandag markt

Boerenmaandag is een begrip in Nijkerk.Al sinds eeuwen kent Nijkerk een markt; oorspronkelijk op zondag. De boeren uit de omgeving kwamen dan naar de kerk en brachten hun vee en koopwaar mee. Na de reformatie werd de markt naar maandag verplaatst. Een belangrijk onderdeel van de maandagmarkt was de veemarkt, daarnaast waren er een belangrijke goederenmarkt, een eiermarkt waar wekelijks een half miljoen eieren werd omgezet en een groente- en fruitmarkt.

Tijden veranderen: de goederenmarkt werd verplaatst naar de vrijdag, de eiermarkt verdween, de groentemarkt verloor haar functie toen het mogelijk werd winkels dagelijks te bevoorraden. En de veemarkten werden meer en meer geconcentreerd op een paar plaatsen in Nederland.Later werd een marktcomité gevormd, met als doel – al was het maar voor een keer per jaar – de maandagmarkt terug te brengen in Nijkerk: boerenmaandag was geboren. Het idee sloeg in. Boerenmaandag werd een succes.

Stichting COEN is jaarlijks aanwezig op de markt met kramen vol met mooie en leuke hebbedingetjes, speelgoed, boeken, kinderkleding, kaarten en lekkernijen.